Mål: Att lära, utforska och arbeta enskilt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmå
Denna elevgrupp fick börja med att titta på en jordglob, i kartböcker och Google earth var det var som Titanic sjönk. Det var ett stort hav som heter Atlanten. Eleverna fick fundera och diskutera vad som kan tänkas finnas norr, söder, öster och väster om platsen där vraket av Titanic ligger. Eleverna ville veta mer om:
- Var bildas isberg?
- Sitter isberget fast i havsbottnen?
- Vilka djur finns i havet?
- Vilka djur finns på Grönland?
- Hur djupt är det där Titanic ligger och hur ser det ut?
- Hur långt är det mellan Southampton och New York?
Barnen tog del av olika filmer om isberg som kalvar och roterar och blev oerhört fascinerade av detta naturfenomen. Gruppen fick läsa och titta på bilder i faktaböcker och internet. Sina funderingar och tankar har barnen fått skriva och illustrera. I datorprogrammet photostory fick eleverna med hjälp av bilder tala in svar på de frågor som de hade.
Under arbetets gång fick barnen många aha-upplevelser. En pojke tittar i en kartbok och utbrister förvånat:
- Det finns fler hav! Ett heter Ishavet. Där är det nog kallt.
Två flickor sitter och diskuterar och mätte upp hur lång en nyfödd val är. Den är 7 meter lång och väger som två Volvobilar.
- Inte visste jag att en valunge var så stor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar