En punkt av de fem formativa bedömningarna som forskningen anser ökar elevernas lärande, är att
aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess. Att då stanna upp i ett projekt och reflektera kring allt innehåll kan då vara en hjälp. I vårt projekt fick barnen tre stycken frågor som de skulle svara på.
- När har du lärt dig bäst i vårt projekt?
- Vad har varit roligast?
- Vad kunde varit bättre?
Barnen fick sitta två och två och hjälpa varandra att försöka svara på frågorna. Tanken med reflektionen var att få barnen att förstå att man kan lära sig på olika sätt och kanske hitta ett sätt där de själva får en känsla av hur de lär sig bäst. Här kommer ett axplock av vad barnen svaradde på den första frågan, "När har du lärt dig bäst i vårt projekt?"
- När de vuxna pratade om Titanic och när vi pratade om hur lång Titanic var. När vi fick göra lite mer fakta om Titanic. (Flicka, 7 år)
- Jag lär mig bäst när jag ser film och bilder om Titanic. (Pojke, 7 år)
- När jag fick lyssna på de andra barnen i gruppen som berättade om båtar. (Flicka, 7 år)
- Jag lärde mig bäst i båtgruppen när vi gjorde experiment. (Anton, 7 år)
- När vi målade Titanic. (Pojke, 7 år)
- Jag tycker att jag lärde mig bäst om isberg när jag tittade på film. (Albin, 8 år)
- När vi ritade lärde jag mig bäst. (Flicka, 7 år)
- När vi målade båten för då lärde vi oss om Titanic. (Flicka, 7 år)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar